Māris Žigats salīdzina Hyundai IONIQ5 un KONA Electric

9. marts 2022

news-img

DELFI Auto 07.03.2022

Ja vēl pirms pāris gadiem elektroauto bija eksotika un to piedāvājums bija salīdzinoši neliels, tad šodien viss ir citādi. Un, ja agrāk, kad bijāt nolēmis pirkt elektroauto, bija jāņem tas, ko dod, bet tagad ir iespēja izvēlēties.

Atšķirības šajos elektromobiļos raidījums meklē kopā ar vīru, kurš pēc izglītības ir tehniķis-mehāniķis, lai arī ne vienu dienu savā profesijā nav strādājis. Sabilnieku Māri Žigatu pazīstam kā mūziķi – jau 27 gadus basģitāristu un solistu grupā “Pienvedēja piedzīvojumi” un arī kā ilggadēju radio diskžokeju, portāla “Arenanet.lv” vadītāju un dzīvē daudz pieredzējušu cilvēku.

Ja šie divi auto piedalītos skaistuma konkursā, pilnīgi iespējams, uzvarētāju laurus bez īpašas piepūles iegūtu “Ioniq 5”. Pirmajā brīdī ir pat grūti noticēt, ka tie ir no vienas ģimenes: “Ioniq 5” vizuāli atgādina 80. gadu “superkāru”, kurš sakrustots ar ultramodernu nākotnes robotu. Savukārt “Kona” nedaudz atgādina labsirdīgu kāmīti.

Turklāt “Ioniq 5” avangards nebeidzas tikai un vienīgi ar dizainu – zem tā virsbūves slēpjas moderna elektriskā piedziņa, kuras pamatā ir 800 voltu akumulators. Tam pateicoties, auto uzlāde ir krietni ātrāka nekā “Kona” modelim, kura pamatā ir krietni izplatītākā 400V arhitektūra.

Arī piedziņas ziņā šie abi auto ir pilnīgi atšķirīgi. “Kona Electric” motors ir novietots uz priekšējas ass un tam ir priekšējo riteņu piedziņa, savukārt “Ioniq 5” bāzes izpildījumā ir klasiskās piedziņas auto un tā motors ir novietots aizmugurē, bet par papildu samaksu ir iespējams iegūt divu motoru versiju ar 305 ZS jaudu un visu riteņu piedziņu.

Un pateicoties šādam dzinēja novietojumam, “Ioniq 5” gaita ir stabilāka un savā ziņā sportiskāka, tas pilnvērtīgāk izmanto griezes momentu, jo paātrinoties aizmugurējie riteņi ir stingri piespiesti pie zemes. Savukārt ar “Kona” var ļoti labi “kūpināt” riepas ar tā 395 Nm griezes momentu.

Ja vēlreiz atgriežamies pie jaudas, tad šajā duelī būtu jāpaziņo neizšķirts. Šīs dienas testa objekti ir teju vai vienlīdzīgi – aizmugurējo riteņu piedziņas “Ioniq 5” ir 217 ZS, savukārt “Kona Eletric” jaudīgākā versija ir aprīkota ar 204 ZS motoru. Bāzes izpildījumā “Kona” ir krietni mierīgāks auto – 136 ZS, un arī tā akumulators ir teju uz pusi mazāks. 100 km/h šie abi spēkrati sasniedz nedaudz vairāk nekā septiņās sekundēs – attiecīgi 7,4 un 7,9 s.

Jauda un dinamika, protams, ir svarīgi parametri, bet, kad runa ir par elektroauto, būtiski ir – cik tas spēj nobraukt ar vienu uzlādi. Konkrētajā situācijā bonusa punkti ir jāatdod “Kona”. Lai gan pēc ražotāja datiem vidējais nobraukums šiem auto ir krietni līdzīgs – 484 pret 481 km – reālajā dzīvē tuvāk tam spēj pietuvoties tieši “Kona” (ziemīgajos apstākļos nedaudz zem 400 km).

Kāpēc? “Kona Electric” vieglāka (1743 kg pret “Ioniq 5” 1990 kg) un ziemīgos apstākļos spēj veikt lielākas distances. Un tas, pat neskatoties uz to, ka tam ir mazāks akumulators – 64 kWh pret 72,6 kWh.

Protams, vasarā un, ja braucat pārsvarā pilsētā, situācija varētu mainīties diametrāli pretējā virzienā, jo “Ioniq 5” rekuperācijas sistēma strādā patiešām labi. Un vēl –, pateicoties 800V akumulatoriem, tā uzlāde ir krietni ātrāka; piemēram, pie 50 kW lādētāja tas spēj pretī paņemt 1 kWh pusotrā minūtē. Protams, jo jaudīgāks būs lādētājs, jo labāks būs sniegums. Ar 350 kW lādētāju akumulatoru no 10 līdz 80% līmenim var papildināt tikai 18 minūtēs, kamēr pie Latvijā izplatītā 50 kW lādētāja šim nolūkam būs jāpavada stunda.

Kurš tad no šiem diviem ir labākais? Un uz šo jautājumu būs ārkārtīgi grūti atbildēt. “Kona Eletric” pārsteidz ar savu iespējamo sniedzamību, bet “Ioniq 5” – ar dizainu un modernām tehnoloģijām. Un, lai gan šos auto cenas ziņā šķir 13 800 eiro, nevarētu teikt, ka “Kona Electric” būtu par 13 800 eiro sliktāks nekā “Ioniq 5”.

Visi Jaunumi

Citas ziņas